۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۶۰۹۲۵۲

یادداشت | عربستان و تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای

یادداشت | عربستان و تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای
عربستان سعودی با تحمل شکست‌های دیپلماتیک در عرصه بین‌الملل به این نتیجه رسیده تا در سیاست‌های تعاملی خود با کشورهای عربی تجدیدنظر جدی کند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، روابط دیپلماتیک عربستان با برخی کشورهای عربی پس از ورود به جنگ یمن، رو به سردی نهاده و سران کشورهای عربی از جمله پادشاه اردن به دلیل همراهی نکردن عربستان در جنگ یمن، مورد کم توجهی ملک سلمان، پادشاه عربستان قرار گرفته است.

با وجود روابط نه چندان حسنه میان عربستان و اردن، به تازگی تصویری از سوی رسانه‌های عربستانی در فضاهای مجازی منتشر شده است که در آن، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در کنار باسم عوض الله، از نزدیکان بسیار صمیمی ملک عبدالله ثانی، پادشاه اردن مشغول به اقامه نماز عید فطر است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که انتشار گسترده این تصویر در رسانه‌ها نشان از علاقه عربستان برای پایان دادن به اختلافات سیاسی با اردن است. عربستان تلاش می‌کند تا ضمن بازنشر چندین و چندباره این تصویر در رسانه‌ها، آمادگی خود را برای آغاز گفتگوهای سعودی ـ اردنی با هدف پایان دادن به اختلافات و هم‌افزایی بیشتر در امور منطقه اعلام دارد.

ولیعهد سعودی امیدوار است با تکریم شخصیتی اردنی که از نفوذ بسیاری در خاندان پادشاهی برخوردار است، بتواند پیام دوستی و آشتی خود را به اردن اعلام کند. عمان نیز از جانب عربستان مامور شده تا پیشنهاد ریاست اوقاف قدس را در ازای برقراری صلح و سازش به اردن بدهد.

همانگونه که اردن پیشنهاد عربستان برای مشارکت در جنگ یمن و نیز محاصره قطر را نپذیرفت، قطر نیز با سیاست‌های عربستان در منطقه به مخالفت برخاست و همین امر سبب شد تا بیش از یک سال قبل، چهار کشور عمان، امارات، عربستان و مصر، قطر را تحت شدیدترین محاصره قرار دهند با این حال قطر ارتباط دیپلماتیک خود را با ایران، ترکیه و کشورهای عربی دیگر تقویت کرد و همین امر سبب نگرانی خاندان سعودی شد.

عربستان برای آنکه زعامت و رهبری مزعوم خود بر کشورهای عربی را از دست ندهد، در سیاست‌های تعاملی خود با کشورهای عربی، تجدیدنظر جدی کرده است. مقامات سعودی به وضوح دریافتند که برای جلوگیری از کاهش نفوذ خود در منطقه، باید بار دیگر روابط خود با سران عربی را بهبود بخشیده و از هرگونه آتش افروزی و کاشتن بذر اختلاف جلوگیری کنند.

شکست سنگین عربستان در حمایت از جریان‌های تکفیری، فرورفتن در باتلاق جنگ یمن، ناکامی در محاصره قطر و افزایش میزان نارضایتی ملت‌های عربی مسلمان از اقدامات خاندان آل‌سعود سبب شده تا عربستان خود را در معادلات منطقه‌ای تنها بیابد تا آنجا که اردنی‌ها اعلام کردند که نیازمند دریافت کمک‌های مالی و اقتصادی عربستان نیستند.

در روزهای آتی شاهد تحولات مهمی در روابط عربستان و کشورهای عربی خواهیم بود. باید منتظر ماند و دید که آیا مقامات سعودی اینبار با حربه وحدت کشورهای عربی می‌توانند بار دیگر به ایجاد اختلاف در منطقه بپردازند و یا همچون قبل با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد.

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدرضا کیانفر
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت: بدون شرط نباید با عربستان مذاکره کنیم.

آقای میرزایی،
مذاکره‌ای که شرط داشته باشد مذاکره نیست بلکه اولتیماتوم می‌باشد، مذاکره یعنی چانه‌زنی که تنها شرطش رعایت ادب و نزاکت و احترام است.
1
0